^Powrót do góry

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Rehabilitacja zawodowa odbywa się w grupach terapeutycznych poprzez terapię zajęciową. Każda grupa ma określony profil dostosowany do zainteresowań uczestników, którzy nabywają i realizują rehabilitację zawodową poprzez wyposażanie uczestników w umiejętności i nawyki związane z pracą.

Zajęcia prowadzone w poszczególnych pracowniach:

Grupa gospodarstwa domowego

W ramach terapii zajęciowej głównym zadaniem terapeutycznym w grupie jest codzienne przygotowanie posiłków. Uczestnicy zgłaszają propozycje potraw do układanego jadłospisu ze zwróceniem uwagi na różnorodność i zasady zdrowego odżywiania.  Uczą się zasad ekonomicznego gospodarowania pieniędzmi, wychodząc do sklepu po zakupy artykułów spożywczych. Podczas terapii uczestnicy między innymi poznają wstępną obróbkę warzyw, sporządzanie masy mięsnej, formowanie kotletów, panierowanie, smażenie. Kolejnym zadaniem to dyżury w stołówce, gdzie młodzież przygotowuje nakrycie stołu do codziennego posiłku. W ramach terapii zajęciowej prowadzi się także prace porządkowe, mycie i wycieranie naczyń, porządkowanie stołów i blatów, zamiatanie, mycie podłóg w sali terapeutycznej.

Grupa tkacko-plastyczna

Głównym celem grupy jest kształcenie umiejętności twórczych, rozwijanie wyobraźni, poczucie estetyki, a także usprawnianie czynności manualne palców i rąk. Wykonywane są przedmioty użytkowe i artystyczne poprzez zastosowanie technik plastycznych: malowanie, rysowanie, wycinanie, naklejanie, formowanie.  Zajęcia mają na celu rozróżnianie i odpowiedni dobór barw. Uczą się projektowania, tworzenia kompozycji z wykorzystaniem różnych materiałów oraz zastosowanie różnych narzędzi i przyborów. Tworzone są ozdoby techniką decoupage, malowanie na szkle, wykonywanie form przestrzennych. Podczas terapii wykorzystywane są również elementy z tkactwa takie jak: tkanie na ramie z wykorzystaniem różnych materiałów  tworząc kompozycje kolorystyczne oraz zastosowanie splotów makramowych tworząc biżuterię i inne ozdoby ścienne.

Grupa poligraficzna

Uczestnicy kontynuują naukę obsługi sprzętu poligraficznego: ksera, bindownicy, przycinarki, laminarki, komputera, drukarki. Korzystają z Internetu w poszukiwaniu informacji, poznają podstawę obsługi programów edukacyjnych, grają w gry i piszą krótkie teksty. Młodzież przy pomocy programów komputerowych wykonują zaproszenia, dyplomy, wizytówki, kartki okolicznościowe. Przy wykorzystaniu urządzeń introligatorskich wykonuje się takie czynności jak: cięcie papieru, korzystanie z kserokopiarki poprzez samodzielne wykonywanie odbitek, laminowanie dokumentów. Uczestnicy w ramach terapii wykonują notatniki, zeszyty, notesy, zakładki itp.

Grupa krawieckie

Celem zajęć w grupie krawieckiej jest zapoznanie uczestników z podstawowymi materiałami i narzędziami używanymi do wykonywania prac krawieckich, a więc: z kanwą, igłą, nożycami, guzikami, maszyną do szycia, żelazkiem. Uczestnicy uczą się przyszywać guziki, prostego szycia ręcznego, zszywania ściegiem fastrygowym, naszywania aplikacji. Poprzez zastosowanie haftu krzyżykowego kształtują cierpliwość i dokładność w wykonywanej pracy, które są na wysokim poziomie. Dzięki temu powstają prace w formie obrazów, a mniejsze hafty wykorzystywane są do kartek świątecznych i innych ozdób. Podopieczni zapoznają się również z podstawami szycia na maszynie stębnówce i maszynie overlock. Uczą się czynności prania i prasowania. Tworzą obrazy – aplikacje, poduszki paczłorkowe, torby, poduszeczki na igły, pluszakami.

Grupa stolarska

W grupie stolarskiej uczestnicy poznają materiały i narzędzia używane w obróbce drewna. Uczą się prawidłowego posługiwania się narzędziami:  młotkiem, szczypcami, wkrętarką, wiertarką, tną drewno za pomocą piły ramowej i na przyrżni kątowej. Za pomocą tarnika i pilnika formują elementy drewniane. Uczą się wygładzania poprzez szlifowanie papierem ściernym powierzchni płaskich oraz krawędzi. Ozdabiają i konserwują poprzez lakierowanie, bejcowanie gotowych wyrobów. Pod nadzorem terapeuty wykonują pomoce dydaktyczne takie jak: tablice, układanki ze sklejki, montują proste konstrukcje stolarskie: półki, szafki wiszące, kwietniki, ramki do obrazów. Nabywają umiejętności łączenia elementów przy użyciu kleju, gwoździ, wkrętów. Wykonują prace gospodarcze na rzecz WTZ.

Grupa ceramiczna

Uczestnicy przygotowują glinę do pracy poprzez gniecenie, ubijanie, wałkowanie. Wyrabiają masę lejną, a następnie zalewają nią formy gipsowe. Tworzą projekty do swoich wyrobów. Poznają i doskonalą proste czynności rzeźbiarskie oraz posługiwanie się narzędziami. Budują formy rzeźbiarskie przy użyciu kulek, wałków, ślimaków z których powstają donice, miski, patery, talerze. Podczas wykonywania prac uczestnicy stosują zdobienia takie jak: ażury, odciski faktur, pieczątki, wydrapywanie, nakładanie angoby i szkliwienie. W grupie ceramicznej kładziony jest nacisk na rozwój wyobraźni przestrzennej oraz twórczości poprzez poznawanie różnorodnych technik plastycznych.